Tuesday, March 8, 2011

SOALAN DARI TUKANG JAGA KEDAI INAYAH

Malam tadi seperti biasa menjaga kedai inayah. Tiada apa yang lain dan luar biasa. Paling luar biasa yang pernah aku buat, hanyalah jerkah samseng-samseng yang nak gaduh kat tepi kedai ni. Memang kurang asam betul pemuda-pemuda sekarang.

Seorang budak yang terlebih ramah masuk ke kedai dan mulutnya pantas menyumpah seranah bila bercakap dengan kawannya. Kawannya pun sama. 2x5. Ini bukan kali pertama, tapi banyak betul anak-anak Bukit Naga yang tiada adab berkata-kata (aku masa kecil pun macam tu juga, kini rasa menyesal sebab banyak buat dosa sia-sia).

Selalunya budak-budak yang begini, mudah aja jawapanku 'Adik, lain kali kalau akak dengar lagi kata-kata tak elok dari mulut kamu, jangan masuk dah kedai ni '....sambil diorang tersengih-sengih dan cuba sebaik mungkin agar tidak terpacul ayat-ayat magic tu. Hahahaha...

Agak lama juga aku tidak spend masa bersoal-jawab dengan budak-budak. Nah, akhirnya ada juga yang menjadi mangsa. Sejam lebih juga riuh rendah kedai inayah dibuatnya. Soalan yang simple seperti :

-berapa rukun iman
-berapa rukun islam
-solat subuh ada berapa
-baca niat solat
-apa mukjizat nabi saw dll

Namun, soalan yang simple ini mendapat jawapan yang double triple salah !! Malah bila diminta untuk tanya pada pelanggan remaja (tingkatan), ada yang mendiamkan diri tanda tidak tahu dan ragu-ragu.

Nak marah? Memang la, tapi apa gunanya. Makanya kita beri banyak peringatan. Harapnya kedai inayah ini bukan sekadar kedai namun ia boleh menjadi kedai ilmu untuk anak-anak disini, amin.......

yeeply : 'Apa ? Salah !!!' Gedebuk ! Kena ketuk dengan kertas mahjong...hahaha...

No comments:

Post a Comment