Friday, June 11, 2010

PANGGILAN HANGIT DARUL WARDAH


Antara perkara yang menjadi rutin harian seorang sukarelawan ialah keupayaan untuk menerima panggilan sebanyak mungkin dalam sehari dan mendengar masalah-masalah ummah yang semakin mencabar. Inilah yang aku hadapi.


Menjadi seorang 'customer service Darwa dan ABIM' memberi aku peluang untuk meluaskan lagi cara komunikasi aku dari simple kepada professional. Dahulu, bahasa percakapan dalam telefon aku agak tidak ber'tatabahasa', tetapi kini tidak lagi, aku sudah bisa bercakap gaya seorang yang formal tapi masih lagi bersahaja. Hahahaha...bagaimana tu? Cuba tanya mentee aku yang duduk kat Johan Setia tu. Beliau nampaknya sudah begitu banyak terpengaruh dengan gaya bahasa aku yang semakin tinggi ini. Hahahaha..


Tip menjadi seorang pengguna telefon yang berhemah (berkat didikan dari customer management centre @ proton)
-beri salam
-bunyi nafas tidak ketara
-susunan ayat simple dan padat
-intonasi suara yang bersesuaian dengan isu
-paling penting : pastikan ada senyuman dalam ayat anda

yeeply : Pernah seorang 'ah moy' bertanyakan jilid buku pada talian di pejabat...haiya...macam ini pun ada ka?

No comments:

Post a Comment